mandag 18. september 2017

Max Porter - Sorg er den greia med fjær

Stedet er London og vi møter en familie - far og to små gutter,  lammet av sorg etter at barnas mor plutselig har dødd fra dem. Faren/ektemannen forsøker å berge seg og de to  guttene  gjennom de første kaotiske dagene etter konas død, livet og tankene er et eneste kaos, da det en sen kveld ringer på døra:
"Fjær.Det var en mektig lukt av råte, en søtlig, lodden stank av ikke lenger spiselig mat, og myr, og lær, og gjær.

Fjær mellom fingrene, i øynene, i munnen, under meg en hengekøye av fjær som løftet meg en fot opp over det flislagte gulvet"
For det er en  kråke som har banket på døra i dette  sorgens hus denne kvelden, den griper faren og holder ham mot hans vilje - "Ned, harket jeg, og pisset mitt varmet vingeroten hans". Han slippes først ned når kråka har avgitt løftet sitt: "Jeg slipper deg ikke før du ikke lenger trenger meg"
Etter hvert blir det tre fortellerstemmer i boka, faren, gutter og kråke. Teksten er en slags blanding av prosa og lyrikk, men som leser fanges man også inn med hud og hår. Liten, men stor bok - om livet, døden, sorgen og kjærligheten.

17.09.17 Lise


Lån boka her